Psoas - den viktige hoftebøyeren!

hest Apr 05, 2018
 

 

Du har sikkert hørt om indrefilet? Men visste du at indrefileten er en viktig muskel som heter Psoas?

Psoas er en muskelgruppe som kommer fra lenderyggens underside. Videre kopler den seg inn på en muskel som heter Iliacus som videre fester seg på innsiden av lårbeinet. Sammen danner disse en muskel som kalles Iliopsoas - kroppens viktigste hoftebøyer.

Hvis en hest har ømheter eller smerter i bakparten, vil den gjerne huke litt med bakpart, stå innunder seg med bakbeina og skyte lenden litt opp. Noen hester får en kronisk oppskutt lend, såkalt karperygg. Karperygg KAN komme av andre ting også, men vi skal her fokusere på Iliopsoas.

Dette er en muskelgruppe som blir tatt forholdsvis lite i betraktning med tanke på hvor viktig denegentlig er i hestekroppen (menneskets og for den del). Denne muskelgruppe kan være en av bidragsyterne med størst rolle mht. ryggplager, prestasjon og ikke minst negativ adferd.

Denne muskelen er blant annet meget viktig mht. hestens fluktinstinkt og er en av de aller første muskler som trekker seg sammen i en fluktreaksjon da den er en av de som reagerer raskest.

Psoasmusklene er en av de viktigste kjernemusklene og er knyttet til skjelettrammen. Den har dessuten en utpreget stor nerveforsyning. De musklene som på virker skjelettrammen vil påvirke hvor fritt hesten formidler sin energi fremover.

En hest med muskler i ubalanse som påvirker skjelettrammen kan påvirke bena til å belaste ulikt tosidig eller diagonalt.

Psoasmusklene er ikke mulig å ta på igjennom hesten, noe som kanskje og bidrar til holdningen om at det vi ikke kan undersøke godt, finnes ikke. MENman kan påvirke den igjennom riktig trening, en rytter i balanse, stretching og annet.

Når psoas virker som den skal, vil hesten bære vekten sin rett under lenden mht bakbenaog hesten arbeider riktig med lenderygg. Psoasmusklene MÅ trekke seg sammen samtidig med andre muskler mht avanserte øvelser og påvirker enhver bevegelse i koplingen mellomlend og korsbein og bekkenets.

En hest som står med bakbeina innunder seg, ev bakover eller som er vanskelig å sko, har gjentatte problemer med bekkenleddene etc, har ganske sikkert problemer med Psoas. Dette kan ikke fikses med behandlinger alene, det må som regel målrettet trening til i tillegg.
 
 
En hest som har problemer i Psoas, vil som regel også etterhvert utvikle et lår som er svakere enn det andre. Dette kan selvfølgelig komme av andre ting, men man bør alltid tenke på Psoas som en mulighet. Så kommer det store spørsmålet: hvorfor utvikler eller brukes psoasene seg skjevt? Her bør du som rytter tenke på om det kan være sal eller utstyr eller til og med du som rytter som kan være skjev - det er nemlig like viktig at du selv er i balanse hvis hesten under deg skal holdes i balanse. 
 
For å trene Psoas kan du få hjelp av en rideinstruktør, men for eks. cavaletter som det er litt høyde på vil være kjempefin trening for Psoas og er for meg som terapeut en superviktig del av et treningsopplegg. Øvelser som ikke bare tar UT steget, men som sørger for STEGLØFT, samtidig med SYMMETRI er viktig. Å gå i snø kan også øke stegløft, men det er mye lettere for hesten din å jukse i snøen enn om du bruker cavaletter.
 
Når man starter med cavaletter, spesielt med en hest som ikke er trent, er det viktig med korte økter og enkle oppgaver i starten for så gradvis å øke kravene.
 
Her er en liten videosnutt fra YouTube som forklarer ganske enkelt hvordan man kan begynne med cavaletter - men det er selvfølgelig en fordel om du får hjelp av en instruktør dersom du eller hesten ikke har gjort dette før.
 
Vær obs på hestens høver - hvis høvene får lav drakt og lang tå, platthøver eller andre hovproblemer, kan dette trigge at hesten står inn under seg og får smerter i Psoas.
 
Ved å trene kjernemuskler - som må trenes ved å trene koordinasjon og balanse I SAKTE FART kan du også stimulere Psoas.
 
En annen viktig ting du kan gjøre for Psoas hvis den er kort er å stretche bakbeina bakover. Husk at hestens bakbein ikke kan strekkes ordentlig ut med mindre de føres nære bakken, så sørg for å lære dette riktig av noen som kan det.
 
Husk at du ikke kan stretch en svak muskel sterk, så i mange tilfeller bør du og styrketrene den :-)
 
Synes du dette var nyttig info? Meld deg gjerne på infolista mi og motta mer spennende materiale! Velg dyr under:

Jeg vil ha info om KUN hest!

Jeg vil ha info om KUN hund!

Jeg vil ha info om BÅDE hest og hund!
 
Vil du lese mer om viktige temaer innen trening og hundehelse?
Les mer om, eller bestill boken "Sterk og sprek hund" her: https://www.nht.no/offers/kdK6GrKF
 
 
 

Hold deg oppdatert, motta våre tips, inspirasjon og tilbud

Vi kommer ikke til å sende deg e-poster i tide og utide, men relevant og nyttig for deg. 

Meld deg på