Retningslinjer for klager på utdanning hos NHT


 

Ved klage hos NHT skal retningslinjene på denne siden følges før klagen leveres.

Elevens ansvar

1. Dialog med lærer

Ved misnøye med undervisning eller veiledning under utdanning skal eleven først kontakte lærer på en konstruktiv måte. Dette kan gjøres ved å sende lærer en direkte melding i lærerplattform. Lærer har rett til å komme med sitt svar og skal ha mulighet til og rette opp i eventuell misnøye.

 

2. Skriftlig klage til administrasjonen

Dersom dialog med lærer ikke fører frem kan eleven utforme en skriftlig klage. Det skal tydeliggjøres at det er klage og inneholde navn på eleven samt dato klagen leveres. 

Dette skal fremmes av eleven det gjelder og dateres med dato.

I klagen må eleven fremstå konkret med hva de er misfornøyd med og nevne hvilke utdanning dette gjelder. Klagen sendes til [email protected].

Punkter som bør være med i en skriftlig klage er:

  • Er det undervisningen, veiledningen eller læringsmaterialet som påklages?
  • Er det samsvar mellom studiets oppsett og undervisning?
  • Gjelder det kun enkelte ting i utdanningen eller større deler?
  • Hvilke konkrete løsninger på misnøyen har du som elev?
  • En klage skal kun inneholde klage fra eleven som klager. Er det tilfeller hvor flere elever ønsker å klage, må hver elev sende egne klager.
  • Klagen skal gjelde et studie som er aktivt og må sendes innen rimelig tid for når problemet oppstod. Vanligvis vil dette si innen tre måneder etter studieoppstart.

Håndtering av innlevert klage

Når NHT mottar en klage skriftlig skal saken belyses hos administrasjonen. Lærer på respektive utdanning skal kontaktes dersom det er behov for dette.

Administrasjonen vurderer sammen om det er hensiktsmessig å ha et møte med gjeldene elev og/eller lærer.

Om dette ikke fører frem til en løsning for begge parter skal rektor på skolen vurdere undervisningen og innholdet på den aktuelle utdanningen samt lærerens innsats. 

Dersom NHT ikke finner grunnlag for klagen:

Dersom administrasjonen hos NHT ikke finner grunnlag for klagen skal det avtales en oppfølgingssamtale med eleven for å se om man kan komme til en god løsning.

Minimum 2 uker etter levert klage skal eleven ha fått svar på klagen og hva som skjer videre i henhold til dette. Eleven skal belastes så kort tid som mulig. 

Dersom NHT finner grunnlag for klagen:

Dersom NHT ser at det er grunnlag for klagen og dialog med lærer ikke har løst saken skal administrasjonen beslutte at saken skal følges opp. Alle tiltak som settes i verk skal dokumenteres og deles med alle inneforstående.

Tiltak

1. Tiltak som rettes pedagogisk

I første del anbefales det en pedagogisk oppfølging med tilpassede tiltak. Det kan være aktuelt at lærer må følge opp eleven tettere og får visse forpliktelser. Det kan skje at en annen lærer settes inn for å hjelpe til med veiledning av læreren på studiet.

 

2. Møte med lærer

Administrasjonen skal innkalle ansvarlig lærer for utdanningen for å prøve å finne ut hvilke tiltak som kan være hensiktsmessig. Lærer skal også ha klar beskjed om hvilke tiltak som settes inn for og endre situasjonen.

3. Dokumentasjon

Det skal dokumenteres at møter og tiltak er iverksatt.

Administrasjonen hos NHT kan tilkalle lærer og elev til samlet eller individuelle møter for å prøve å løse saken. Elev og lærer skal ha dokumentert skriftlig hvilke tiltak det er kommet frem til.

Administrasjonen følger videre opp klagen, lærer har ansvaret for at tiltakene blir fulgt opp.